اجزای بسته‌بندی مناسب برای صادرات

بعد از مشاوره و انتخاب نوع بسته‌بندی، به نکات موجود بر آن توجه نمایید : اطلاعات و برچسب (لیبل) : اطلاعاتی که باید به ‌صورت شفاف بر لیبل محصول صادراتی درج شده باشد. اطلاعات موجود بر لیبل به دو دسته اصلی طبقه‌بندی می‌گردند

614

بعد از مشاوره و انتخاب نوع بسته‌بندی، به نکات موجود بر آن توجه نمایید : اطلاعات و برچسب (لیبل) : اطلاعاتی که باید به ‌صورت شفاف بر لیبل محصول صادراتی درج شده باشد. اطلاعات موجود بر لیبل به دو دسته اصلی طبقه‌بندی می‌گردند : ۱- اطلاعات الزامی : الزام قانونی کشور مبدا و مقصد (مانند: نام محصول / ترکیبات و مواد تشکیل‌دهنده آن / تاریخ استفاده/ شرایط نگهداری) ۲- اطلاعات برندینگ : الزام برنامه بازاریابی و برندینگ شرکت عرضه‌کننده. قوانین : قوانین بازار صادراتی را باید مدنظر داشت. شاید در کشور مقصد، برخی محصولات نیاز به نوع خاصی از بسته‌بندی داشته باشند. برای مثال در اروپا، بسته‌بندی در داخل نی، حصیر یا پوشال غیرقانونی است. محدودیت‌ها در بسته‌بندی چوبی : در برخی کشورها، هر نوع بسته‌بندی چوبی نیاز به گواهی بسته‌بندی با چوب دارد. اکثر کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا، تقاضای استاندارد ispm 15 (استاندارد بین‌المللی در ارزیابی گیاهی) بر جعبه‌های بسته‌بندی می‌نمایند. ضایعات بسته بندی : یک الزام قانونی برای کاهش وزن و حجم بسته‌بندی صادراتی وجود دارد. شرکت‌هایی که ملزم به بسته بندی در ابعاد و وزن‌های بالا هستند، باید در اداره محیط‌زیست environmental agency ثبت‌نام شده باشند. در برخی کشورها، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای تولید زباله و جمع‌آوری ضایعات مرتبط با بسته‌بندی وجود دارد، مثل green dot system در آلمان که نشان‌دهنده قابلیت بازیافت بسته‌بندی است. کالاهای خطرناک : هر نوع کالای خطرناک باید با بسته‌بندی کاملا امن پوشش و خطرات احتمالی و نحوه تماس با آن را به صورت کاملا واضح تشریح نمود. بیمه : به شرط بیمه بودن محموله هرگونه آسیب وارده در طی ارسال، قابل جبران است، اما اگر درصد آسیب به علت بسته‌بندی نامناسب بیش از میزان معمول باشد، تاثیر منفی بر بیمه محموله خواهد داشت. قراردادها : برای جلوگیری از هرگونه اختلاف در خصوص کالای خسارت‌دیده در طی مسیر ارسال، مشخصات بسته‌بندی را با خریداری قطعی و در متن قرارداد ذکر نمایید. بسته‌بندی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در خرید مشتریان نقش دارد و چه بسا گاهی هزینه بسته‌بندی کالا بیش از هزینه تمام شده برای خود کالا است. بسته‌بندی از لحاظ انبارش و میزان جذابیت در قفسۀ فروشگاه برای مشتری و فروشنده قابل اهمیت است. بدیهی است صاحبان کسب و کار هر چه بیشتر به نقش بسته‌بندی و روانشناسی رنگ‌ها واقف باشند در فروش محصولات هم موفق‌تر خواهند بود. روزه بسته‌بندی به جزئی جدایی‌ناپذیر از فرآیند فروش و برندسازی تبدیل شده است. تمایل به خرید هفتگی و حجم خرید بالا در یک توقف جای خود را به خرید در کمترین زمان ممکن داده است. خریدهای ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی از یک سو و سرعت روزافزون خرید از سوی دیگر، نقش رقابتی بسته‌بندی را پر رنگ‌تر کرده است. یک بسته‌بندی مناسب باید در کسری از ثانیه تاثیر خود را روی مشتری بگذارد‌ اما نباید فراموش کرد که در درازمدت هم باید باعث رضایت قلبی او گردد. تحقیقات نشان می‌دهد تصمیم برای خرید، در بیش از ۷۰ درصد موارد در همان لحظه خرید گرفته می‌شود. طرح بسته همچون «‌فروشنده‌ای زنده» باید بتواند یک برند را عالی و معروف نشان دهد و همیشه جلوی چشم نگه دارد. تحقیقات روانشناختی درباره برتری جانبی مغز نشان می‌دهد که دریافت مغز یکدست و متقارن نیست. مثلا اگر لغات از راست به چپ دیده شوند، بهتر در یاد می‌مانند، درحالی ‌که نشانه‌های تصویری اگر از چپ به راست قرار گیرند، تاثیر بیشتری خواهند داشت. در موقعیت‌های دریافت سریع، مثل نگاه کردن به بسته‌ها هنگام راه رفتن در راهروی یک سوپرمارکت، این تفاوت در دریافت و وضعیت قرارگیری عناصر طراحی بسته، ممکن است بر تشخیص و دیده شدن آن محصول یا نادیده ماندنش موثر باشد. بسته‌بندی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در خرید مشتریان نقش دارد و چه بسا گاهی هزینه بسته‌بندی کالا بیش از هزینه تمام شده برای خود کالا است. بسته‌بندی از لحاظ انبارش و میزان جذابیت در قفسۀ فروشگاه برای مشتری و فروشنده قابل اهمیت است. بدیهی است صاحبان کسب و کار هر چه بیشتر به نقش بسته‌بندی طراحی یک بسته‌بندی باید بتواند در ذهن خریدار تداعی کننده کارکرد آن محصول باشد. باید دانست محصولات ارزان قیمت که اغلب، ظاهر نامرغوب و کم ارزشی دارند، در فروشگاه‌های بزرگ در قفسه‌ای پایین‌تر چیده می‌شوندو روانشناسی رنگ‌ها واقف باشند در فروش محصولات هم موفق‌تر خواهند بود.